Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ustawa o pomocy wykonawcom skrytykowana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
01-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ustawa o pomocy wykonawcom skrytykowana
fot. GDDKiA
Rada ministrów przyjęła 30 maja projekt ustawy o pomocy podwykonawcom poszkodowanym na budowach dróg zlecanych przez GDDKiA. Jej zapisy mają chronić firmy podwykonawcze, jednak eksperci i firmy wykonawcze krytykują założenia ustawy – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział zmianę przepisów po licznych protestach podwykonawców dróg, z których część była na skraju bankructwa. Do tej pory GDDKiA nie mogła regulować należności wobec firm świadczących usługi transportowe i dostawców, a jedynie wobec firm budowlanych. Przyjęta ustawa ma zmienić tę sytuację.


Projekt ustawy zakłada, że wykonawcy będą musieli przekazywać Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykaz wszystkich firm podwykonawczych, z jakimi współpracują. Dodatkowo, wykonawcy przed podpisaniem umów będą wnosić kwotę równą 3 procent wartości kontraktu ponad obecnie obowiązujące gwarancje. Ma to zabezpieczyć ewentualne roszczenia podwykonawców.


Krzysztof Kozioł, rzecznik Budimeksu, obawia się, że obowiązek wpłacania 3 procent wartości kontraktu może stać w sprzeczności z zasadą równego traktowania podmiotów gospodarczych. – Przecież gdyby generalni wykonawcy nie ponosili tak dużych strat na kontraktach i w konsekwencji nie ogłaszali upadłości, to problemów z płatnościami nie mieliby także ich podwykonawcy – mówi Kozioł.


Rzecznik Budimeksu zaznacza, że wykonawcy obecnie dźwigają niemal całe ryzyko związane z realizowaną inwestycją, a po wprowadzeniu nowej ustawy nałożony zostanie na nich dodatkowy ciężar finansowy.


Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa uważa, że propozycje rządu nie rozwiążą rzeczywistych problemów branży, lecz zwiększą jej obciążenia. OIGD zwraca uwagę na to, że 3-procentowe zabezpieczenie nie pokryje ewentualnych roszczeń podwykonawców, a przyczyni się do ograniczenia konkurencji w przetargach tylko do największych firm. Doprowadzi to do podwyższenia cen ofertowych.


Według Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa należałoby znowelizować prawo zamówień publicznych tak, by wykonawca przedstawiał GDDKiA do akceptacji podwykonawców prac budowlanych i prace o wartości stanowiącej ponad 1 procent kontraktu. GDDKiA mogłaby rozliczać się bezpośrednio z tymi firmami.


Eksperci kancelarii CMS Cameron McKenna są zdania, że ustawa chroniąca interesy podwykonawców nie zlikwiduje przyczyn zaistniałych problemów. – W praktyce kluczowa jest poprawna współpraca pomiędzy podmiotem publicznym jako inwestorem a generalnym wykonawcą – twierdzi mec. Lidia Dziurzyńska-Leipert z departamentu nieruchomości i budownictwa kancelarii.


Eksperci kancelarii CMS Cameron McKenna zaznaczają, że inwestycje budowlane są dynamiczne i wymagają dostosowania się do aktualnych warunków. Z kolei stronie publicznej brakuje elastyczności i możliwości renegocjonowania umów.
 

Całość artykułu

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5